• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 19 آبان 1398
کد مطلب : 87205
+
-

پارک صحیح  خودروی اتوماتیک


  گرچه رانندگی و پارک‌کردن خودروهای اتوماتیک راحت‌تر از خودروهای دنده‌دستی است، اما رعایت برخی نکات در نحوه پارکردن این خودروها می‌تواند طول عمر خودرو، به‌خصوص گیربکس را افزایش دهد و هزینه‌های کمتری را برای نگهداری از آن به مالک خودرو تحمیل کند.
  حالت P در خودروهای اتوماتیک وضعیت پارک را نشان می‌دهد. در این حالت یک پین داخل یکی از پینیون‌های خروجی گیربکس قرار می‌گیرد و شبیه حالت در دنده‌بودن گیربکس‌های دستی، مانع حرکت خودرو می‌شود. برخی رانندگان با اتکا به این حالت از فعال‌کردن ترمز‌دستی یا برقی امتناع می‌کنند که این کار بسیار اشتباه است.
   اگر با وجود قراردادن دنده خودروی اتوماتیک روی حالت P ،ترمزدستی خودرو را نکشید این احتمال وجود دارد که پین درگیر‌شده در گیربکس تحمل فشار وارد‌شده در شیب را نداشته باشد و با شکستن آن، وارد‌شدن آسیب به گیربکس و همچنین حرکت خودرو در شیب و آسیب‌های خطرناک ناشی از آن زیاد است.
  حتما بعد از پارک کردن خودرو، ابتدا پدال ترمز را تا انتها فشار دهید، دنده را در حالت N قرارد هید، سپس ترمز دستی را کاملا درگیر کنید و پا را از روی ترمز بردارید و دنده را در وضعیت P قرار دهید. با این کار آسیبی به گیربکس وارد نخواهد شد و فشار شیب را ترمزدستی تحمل خواهد کرد.
  قرار دادن خودروی اتوماتیک در حالت N قبل از ورود به حالت پارک خودرو موجب می شود تا فشار وارد شده به گیربکس خودرو در حالت P خنثی شده و در واقع شرایط برای قرار گرفتن خودروی اتوماتیک درحالت پارک مهیا شود.
  بدیهی است که انجام بموقع سرویس دوره‌ای خودروهای اتوماتیک نیز ماننده خودروهای دنده‌دستی از اهمیت زیادی در سلامت گیربکس و موتور خودرو برخوردار است، بر این اساس هنگام سرویس خودروی‌تان توجه داشته باشید که سطح سیالات، به خصوص روغن موتور، روغن گیربکس و روغن ترمز  در شرایط مطلوب قرار  داشته و انواع سیالات استفاده شده در خودروی‌تان دارای کیفیت مناسب و اصلی باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :